Tahniah Pendebat!  

Posted by zizane62 in


Malam tadi, seluruh rakyat Malaysia (yang ada Astro sahaja) berpeluang menonton secara langsung perdebatan terbuka antara Datuk Seri Anwar Ibrahim (DSAI) (Ketua Umum Parti Keadilan Rakyat) dan Datuk Ahmad Shabery Cheek (DASC) (Menteri Penerangan).

Inilah julung kalinya diadakan perdebatan seumpama ini di Malaysia. Dalam nada berbaur sindiran, pendebat masih bijak mengawal emosi, tahniah!.

Bagiku Menteri Penerangan ini memang layak diberi pujian. Bukan kerana hujahnya (yang bagiku banyak keluar dari 'maudhu' debat) tetapi kerana keberaniaannya mempertahankan apa yang dirasakannya betul, berhadapan dengan antara 100 pemimpin terbaik dunia, DSAI.

Bukan sebarangan pemimpin kerajaan yang berani mengambil keputusan sebegini. Tahu akan dimalukan tetapi kerana tanggungjawab, beliau berani menyahut cabaran. Datuk Seri Syed Hamid ALbar yang banyak mengkritik DSAI akhir-akhir ini, beranikah? Yang sepatutnya berdebat dengan DSAI adalah Datuk Seri Najib Razak (DSNR) atau PM sendiri. Yang lebih cocok bagiku DSNR kerana seperti DSAI, mereka berdua inilah yang disebut-sebut akan menjadi Perdana Menteri suatu hari kelak.

Oleh itu, bakal Perdana Menteri kena meyakinkan kepada rakyat siapa yang lebih berkredibiliti, bijak menyusun ekonomi, berwawasan dan menjaga kesejahteraan rakyat. Barulah rakyat yakin.

Debat ini BERAT SEBELAH. PM dan TPM tidak sepatutnya membiarkan maruah mereka dijatuhkan dengan menghantar DASC. Pembaca boleh menilai, DSAI, bekas Menteri Kewangan selama 8 tahun lawan DASC, Menteri Penerangan 4 bulan. ADILKAH??? Hujah yang dikemukakan jauh berbeza dari segi kualitinya.

Pusing2....

Satu lagi, kalau betul ingin menunjukkan kepada rakyat Malaysia yang dakwaan DSAI menurunkan harga minyak tidak berasas, kenapa tidak ditunjukkan 'live' dalam RTM? Barulah rakyat tahu DSAI PEMBOHONG, kalau betul beliau membohongi rakyat. Ini tidak, hanya orang yang ada Astro boleh melihatnya. Mana asas untuk menyatakan yang benar, menyanggah yang batil??? Apa rasionalnya berbuat demikian sedangkan DASC adalah Menteri Penerangan, berkuasa penuh ke atas RTM. Siapa yang bagi arahan supaya tidak disiarkan 'live' dalam RTM?? Ada tangan lainkah?

Kalaulah semua rakyat Malaysia boleh melihat secara langsung bagaimana kaedah DSAI menurunkan harga minyak barulah rakyat boleh menilai masuk akal atau tidak.

Aku juga tidak faham mengapa DASC asyik lari daripada topik perbincangan. Kenapa perlu disentuh banyak peribadi DSAI? Kita kan bercakap tentang nak turunkan harga minyak? Tentang kebajikan rakyat? Minat betul DASC kepada DSAI...Itupun dah dijawab oleh DSAI secara ringkas dan padat, siap dengan cabaran lagi.

Suatu lagi yang agak melucukan bagaimana Tan Sri Datuk Nordin Kardi 'diajar' DSAI. Beliau dikenali sebagai seorang yang bijak 'mengenakan' seseorang tetapi kali ini beliau yang kena. Kasihan Nordin Kardi.

Kepada yang belum melihat debat ini, anda lihat sendiri rakaman debat ini di youtube atau blog DSAI, http://anwaribrahimblog.com dan buatlah pertimbangan secara adil kerana anda rakyat Malaysia, punyai hak ke atas apa yang berlaku dalam negara.

This entry was posted on 16 July 2008 at 12:02 PM and is filed under . You can follow any responses to this entry through the comments feed .

0 comments

Post a Comment