Rasulullah SAW di dalam Kitab Hindu dan Buddha  

Posted by zizane62 in


Umat Islam masih ramai yang tidak tahu sebenarnya di dalam Kitab Hindu dan Buddha terdapat kisah tentang Nabi Muhammad SAW.

Sungguhpun tidak dinyatakan di dalam Al-Quran tentang pengiktirafan kitab-kitab ini sebagai Kitab Allah, Dr. Jamal Badawi, Pengarah Pusat Islam di Halifax, Canada yang juga Ahli Majlis Fekah Jawatankuasa Persatuan Islam Amerika Utara (ISNA) berpendapat tidak mustahil ianya datang daripada Allah berdasarkan firman Allah SWT yang bermaksud, "Dan Kami mengutuskan rasul-rasul yang Kami kisahkan tentang mereka kepadamu dahulu, dan rasul-rasul yang tidak Kami kisahkan tentang mereka kepadamu." (An-Nisa'; 46).

Seorang pakar bahasa Sanskrit daripada Universiti Prayag, Dr. Ved Prakash Upaddhayaya merumuskan, Nabi Muhammad SAW disebut dalam Vedas dan Purana dengan empat nama dan gelaran.

Nama/gelaran

Maksud

Narashangsa

Yang Terpuji

Antim Rishi

Utusan Terakhir

Kalki Avatar

Utusan Akhir Zaman

Mamaha dan Ahamiddhi

Muhammad dan Ahmad








Yang Terpuji adalah selari dengan maksud Muhammad. Di dalam Atharvaveda 20:127:2 ada menjelaskan bahawa Narashangsa akan mengenderai unta dan mempunyai 12 isteri. Ini juga selari dengan sifat-sifat Rasulullah SAW.

Dalam kitab agama Buddha, Gautama Buddha pernah mengingatkan anak muridnya , Ananda, tentang Buddha akhir zaman yang digelar 'Maireya' yang bermaksud 'Pembawa Rahmat'. Ini juga selari dengan peranan Rasulullah SAW yang disebut dalam surah Al-Anbiya(21:ayat 107) sebagai 'pembawa rahmat bagi seluruh alam'.

Da'ie (pendakwah) pada masa kini perlu untuk mendalami tentang perihal Rasulullah SAW. Keperibadian dan keunggulan Baginda perlu untuk disampaikan kepada sekelian umat manusia.

This entry was posted on 24 July 2008 at 11:55 AM and is filed under . You can follow any responses to this entry through the comments feed .

3 comments

Anonymous  

Sudah terbukti.......dengan pembacaan Bible, Veda dsb....kita tak akan murtad.......

Sebaliknya.......kita lebih mengenali Islam sebahai Ad-Din

2:15 AM
Anonymous  

Assalamualaikum.Teruskan perjuangan.Bijak & berhemahlah dalam akhlak & kata-kata. Islam tok mudah.Carilah 'KEBENARAN' yang dalam sedikit.

3:37 AM
Anonymous  

Assalamualaikum.Sampaikan'KEBENARAN' Allah melalui Muhammad S.A.W dengan cara terpuji.Zaman tok semuanya benda mesti ada 'ISLAM'.Sikda yang sik 'ISLAM'.Benarkah ya atau KUASA yg diidam-idamkan.Dalam banyak yg 'KEBENARAN' ada sik yang benar-benar IKHLAS keranaNYA..Sama-sama kita berfikir....

3:57 AM

Post a Comment