POLIS KENA BUKTIKAN DAHULU!!  

Posted by zizane62 in


Polis mungkin guna perintah mahkamah dapatkan DNA Anwar

KUALA LUMPUR: Polis sedang menimbang kemungkinan menggunakan perintah mahkamah bagi mendapatkan sampel DNA (asid deoksiribonukleik) Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim berikutan keengganannya memberikan sampel itu malam semalam.

Timbalan Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar, dalam sidang akhbarnya di sini, hari ini berkata, polis sedang menimbang tindakan itu dari sudut perundangan bagi membolehkan sampel itu diperoleh.

Katanya, ini kerana ia adalah antara elemen penting dalam siasatan membabitkan kes liwat terhadap Anwar.

(Dipetik daripada Berita Harian online 17 Julai 2008)

Ini ULASANKU

Sepatutnya, polis yang kena buktikan terlebih dahulu kewujudan DNA manusia lain dalam dubur si Saiful tu. Kalau betul ada DNA manusia, bagi satu salinan kepada pihak DSAI dan barulah mintak DNA DSAI. Kemudian bandingkan. Kalau sama, siasat secara adil kerana tidak mustahil pihak hospital atau polis masih menyimpan DNA DSAI dari kes tahun 1998. Kalau tidak sama, Saiful telah buat fitnah.

Kalau pemeriksaan menunjukkan tiada DNA manusia, tiadalah liwat seperti yang didakwa dan Saiful dah buat fitnah lagi.

Ini perkara asas. Yang menuduh kena bagi bukti dulu barulah yang dituduh buat pembelaan. Kalau tidak DNA DSAI boleh dimanipulasi.


This entry was posted on 17 July 2008 at 3:54 PM and is filed under . You can follow any responses to this entry through the comments feed .

1 comments

Anonymous  

Yupe, hal ini juga melibatkan bio etika. semua orang ada hak untuk memberi izin mengambil DNA nya atau tidak.

9:53 AM

Post a Comment