Rehat hujung minggu, mensyukuri nikmat Ilahi  

Posted by zizane62 in


Sekali sebulan meluangkan masa hujung minggu di kampung halaman isteriku memang sesuatu yang amat menyenangkan. Walaupun tidak lama (tak sampai pun 24 jam) tetapi suasananya yang harmoni cukup untuk merehatkan fizikal dan mindaku yang tidak berhenti bergerak sepanjang minggu dari urusan pekerjaan sehingga tanggungjawab kepada umat.

Terletak di antara Simunjan dan Kota Samarahan, pekan Sebuyau masih lagi jauh dari kebingitan bandar yang menyesakkan. Walaupun penghuninya rata-rata sudah berkereta, masih tidak mengurangkan kenyamanan beristirehat di sini. Anginnya sejuk, udaranya segar. Mungkin kerana lokasinya di pesisir laut dan di kelilingi suasana kehijauan.

Dalam menikmati nyamannya udara petang, teringatku firman Allah SWT seperti dinukilkan dalam Surah Ar-Rum ayat 22-25;

22 - Dan di antara tanda-tanda yang membuktikan kekuasaanNya (menghidupkan kamu semula), bahawa Dia menciptakan kamu dari tanah; setelah sempurna sahaja peringkat-peringkat kejadian kamu, kamu menjadi manusia yang hidup bertebaran di muka bumi.

23 - Dan di antara tanda-tanda yang membuktikan kemurahanNya dan kasih sayangNya ialah tidurnya kamu pada waktu malam dan pada siang hari dan usaha kamu mencari rezeki dari limpah kurniaNya (pada kedua-dua waktu itu). Sesungguhnya keadaan yang demikian mengandungi keterangan-keterangan bagi orang-orang yang mahu mendengar (nasihat pengajaran).

24 - Dan di antara tanda-tanda yang membuktikan kebesaranNya dan kekuasaanNya, Dia memperlihatkan kilat kepada kamu, untuk menakutkan (dari panahan petir) dan memberi harapan (dengan turunnya hujan) dan Dia menurunkan hujan dari langit, lalu Dia hidupkan bumi sesudah matinya dengan hujan itu. Sesungguhnya yang demikian mengandungi keterangan-keterangan bagi orang-orang yang menggunakan akal untuk memahamiNya.

25 - Dan di antara tanda-tanda yang membuktikan keluasan ilmuNya dan kekuasaanNya, ialah terdirinya langit dan bumi (dalam keadaan yang menakjubkan itu) dengan perintah dan penentuan takdirNya; akhirnya apabila Dia menyeru kamu dengan satu seruan (supaya kamu bangkit hidup semula) dari bumi, kamu dengan serta-merta keluar (dari kubur masing-masing).

Semoga umat Islam akan terus menjadi insan yang bersyukur di atas nikmat yang tidak terhingga ini.

Makluman:
Dalam kesempatan ini, tahniah diucapkan kepada Saudara Isman Hadi Jaafar dan isteri yang telah selamat menimang cahaya mata pertama (baby boy) 5 hari lepas. Semoga terus dimurahkan rezeki.

This entry was posted on 28 July 2008 at 8:38 AM and is filed under . You can follow any responses to this entry through the comments feed .

0 comments

Post a Comment