Mereka yang alim, tolong nyatakan pandangan  

Posted by zizane62 in


Subuh tadi aku dan isteri solat Subuh di Masjid Gita. Mendambakan kekhusyukan bacaan Ustaz Hashim Man Al-Hafiz, kami berdua masih berkesempatan masuk ke rakaat pertama walaupun sedikit terlewat.

Hanyut dalam bacaan surah dengan makhraj dan tajwid yang indah, tumpuanku terganggu dengan tangisan anak kecil yang memanggil-manggil nama ibunya dalam rakaat pertama. Memandangkan Al-Fadil Ustaz membacakan surah yang agak panjang (kebiasaannya memang begitu), tangisan tersebut terus kedengaran bahkan bertambah kuat pada suatu ketika. Seolah-olah anak kecil itu melihat sesuatu yang menakutkan, melolong tanpa perhatian si ibu.

Ahhh...khusyukku terganggu. Sempat lagi fikiranku melayang kenapa si ibu tidak menghiraukan si anak kecil? Mungkin khusyuk juga agaknya. Tangisan, jeritan terus kedengaran. Si ibu mungkin berasa sayang untuk 'keluar' dari solat untuk mententeramkan anak, lantas membiarkan suara itu kedengaran tanpa menyedari ianya mengganggu jemaah lain.

Dan tangisan, rintihan, jeritan tersebut terus kedengaran sepanjang rakaat yang kedua. Apabila selesai bacaan doa qunut, suara anak kecil itu mula perlahan tetapi semakin kedengaran menghampiri jemaah lelaki dan akhirnya terus senyap.

Setelah tazkirah, aku bertanya kepada isteriku. Rupa-rupanya, menyedari rintihannya tidak dilayan si ibu, anak kecil tadi pergi kepada ayahnya di saf hadapan. Terlihat sahaja kelibat anaknya berjalan ke saf hadapan, si ibu dengan serta-merta ’keluar’ dari jemaah dan mendapatkan si anak kecil tanpa sempat menghabiskan solatnya.

Timbul persoalan dalam diriku. Untuk seorang wanita bergelar isteri, yang manakah keutamaan padanya? Adakah menunaikan solat bersendirian sahaja di rumah menemani si anak kecil tidur ataupun berjemaah di masjid dengan membawa anak kecil yang mungkin mengantuk tanpa diawasi oleh sesiapa?

Mereka yang alim, tolong nyatakan pandangan untuk ingatan kita bersama.

This entry was posted on 05 July 2008 at 12:13 PM and is filed under . You can follow any responses to this entry through the comments feed .

6 comments

Anonymous  

Well done for this wonderful blog.

12:28 PM
Anonymous  

Thanks to the blog owner. What a blog! nice idea.

12:30 PM
Anonymous  

So that those who will accidentally visit your site will not waste there time with this stupid topics.

12:31 PM
Anonymous  

To the owner of this blog, how far youve come?You were a great blogger.

12:32 PM
Anonymous  

wala pulos imo blog.

12:32 PM
Anonymous  

Ive read this topic for some blogs. But I think this is more informative.

12:32 PM

Post a Comment