Analisis Mudah Kesan Kenaikan Harga Minyak  

Posted by zizane62

Kenaikan harga minyak dalam tempoh seminggu yang lepas seperti diduga telah menyebabkan 'kesan domino' kepada kos-kos barangan dan perkhidmatan yang lain.

Boleh dikatakan semua lapisan masyarakat tidak bersetuju dengan langkah ini. Iyalah, siapa yang suka kan?

Aku ingin berkongsi analisis mudah untuk dinilai oleh pembaca. Analisis ini mengambil contoh caj perjalanan kereta/van sapu dari Kuching ke Sebuyau. Agak mudah untuk mengagak berapa margin keuntungan yang diperolehi oleh pemandu-pemandu ini.

Aku menggunakan kadar keretaku sendiri, Myvi 1.3. Sebelum harga minyak naik, kos petrol yang aku perlu tanggung adalah RM30 (perjalanan pergi-pulang). Kos ini tanpa menggunakan 'aircond' (pemandu van/kereta sapu pun bukannya menggunakan 'aircond'). Jika dibahagikan dengan kadar lama per liter untuk petrol iaitu (RM30/RM1.92), aku hanya menggunakan sebanyak 15.625 liter petrol untuk perjalanan pergi-pulang Kuching-Sebuyau-Kuching. Jadi kos petrol adalah RM30.

Caj sebelum ini adalah RM20 untuk perjalanan Sebuyau-Kuching dan sebaliknya. Katakan dalam sebuah kereta aku membawa 4 orang (kebanyakannya kereta sapu seperti Kancil, Proton Saga, Van tak usah dikata, lagipun van menggunakan diesel). Jadi, pulangan yang aku perolehi adalah RM20 x 4 orang = RM80. Ditolak dengan kos petrol RM30, jadi keuntungan untuk satu perjalanan adalah RM80 - RM30 = RM50.

Ingat, satu perjalanan RM50. Kalau pergi pulang RM50 x 2 = RM100. RM100 sehari untung tak besar ke?

Sekarang apa berlaku bila minyak naik. Pemandu sekarang mengenakan caj RM25 seorang untuk satu perjalanan. Bermakna dalam satu kereta dengan penumpang 4 orang pulangannya adalah RM100. Kos pula bagaimana? Begini. Petrol yang digunakan tetap sama iaitu 15.625 liter untuk perjalanan pergi pulang. Yang berbezanya adalah kadar per liter. Bermakna, 15.625 liter x RM2.70 (kadar baru) = RM42.20.

Pulangan RM100 ditolak dengan kos petrol RM42.20, jadi keuntungan untuk satu perjalanan adalah RM100 - RM42.20 = RM57.80. Kalau return trip dah untung RM57.80 x 2 = RM115.60.

Untung sebelum kenaikan = RM100
Untung selepas kenaikan = RM115.60

Pertambahan keuntungan kepada pemandu RM115.60 - RM100 = RM15.60.

Jadi, boleh dikatakan kenaikan harga minyak ini menambahkan keuntungan kepada pengusaha kerana sedikit sebanyak 'profit margin' mereka dapat dinaikkan (inilah peluangnya!) dengan alasan harga minyak naik! Untung akan bertambah besar sekiranya pemandu menggunakan van dengan Diesel sebagai bahan bakar. Wah!!Untung2 atas kenaikan harga minyak ni...

Kesannya, sudah tentu 'final user' iaitu pengguna dan penumpang. Adilkah begini? Anda bayangkan pula bagaimana dengan barangan/perkhidmatan lain?

Pokoknya, peniaga tidak akan mahu rugi atau mengurangkan margin keuntungan kerana itu adalah tujuan berniaga (mendapatkan keuntungan). Akhirnya, segala kos akan dipulangkan kepada pengguna. Lainlah kalau dapat dijelaskan kepada aku kaedah yang digunakan dan rasional peniaga/pemandu untuk menaikkan harga barangan/perkhidmatan. Alangkah senangnya kalau aku seorang menteri, semuanya 'free' sebab dapat elaun daripada cukai rakyat.

Ini adalah analisis mudahku yang berlatarbelakangkan Perakaunan sebagai disiplin ilmu.

Pembaca dialu-alukan untuk menyuarakan pandangan.

This entry was posted on 09 June 2008 at 8:55 AM . You can follow any responses to this entry through the comments feed .

0 comments

Post a Comment