Umat Tanpa Iman  

Posted by zizane62

Dalam kekhusyukanku berkongsi pandangan bersama rakan seperjuangan, tumpuanku disapa oleh berita yang menyatakan terjadi pertengkaran mulut di tempat letak kereta PTPL. Bila ku jenguk ke luar, menteeku rupa-rupanya.

Sedikit pelanggaran semasa meletak kereta. Apa yang aku ingin kongsi bukanlah soal siapa salah tapi apabila perbalahan yang berlaku dalam keadaan tiada iman tertanam di hati, maka masing-masing tidak mahu mengalah. Aku cuba merenung ke dalam diri. Kalau aku juga begitu, mana mungkin aku dapat melahirkan generasi al-Quran suatu hari kelak...Nau'zubillah.

Umat tanpa iman ibarat layang-layang tanpa tali. Tanpa arah, tanpa tujuan. Ke mana angin bertiup, ke situlah ia akan melayang. Itulah resam umat. Tanpa iman, dunia akan 'meniup' kita ke mana sahaja.

Aku berdoa agar diriku, isteriku, ahli keluarga dan seluruh umat islam tidak menjadi mangsa 'tiupan' angin ini.

This entry was posted on 15 April 2008 at 9:02 PM . You can follow any responses to this entry through the comments feed .

0 comments

Post a Comment