Pesan Saiyidina 'Umar al-Khattab  

Posted by zizane62

Dalam menyusuri kehidupan berkeluarga, teringat aku pada pesanan Khalifah kedua umat Islam selepas kewafatan baginda Rasulullah SAW. Pesannya, "Didiklah anak-anak kamu, sesungguhnya mereka dilahirkan untuk zaman yang bukan zaman kamu"

Walaupun ringkas, tetapi maksud tersirat melampaui pemikiran pada ketika itu. Anak-anak adalah anugerah Allah. Bagi insan yang telah menemui alam selepas kehidupan, anak yang soleh dan solehahlah yang menjadi salah satu 'contributor' kepada kehidupan di alam kubur seperti yang tercoret dalam satu hadis.

Mereka inilah generasi penerus kepada kegemilangan peradaban dan keilmuan Islam. Hal ini turut dikongsi oleh ahli falsafah China, Konfusius yang menyatakan dengan jelas

"Jika kamu merancang untuk setahun, tanamlah padi,
Jika kamu merancang untuk sepuluh tahun, tanamlah pokok,
Jika kamu merancang untuk seratus tahun, didiklah anak-anak kamu"

Aku terbayangkan suasana pada masa akan datang di mana generasi penggeraknya adalah mereka yang tidak terdidik dengan Al-Quran sebagai paksi utama. Kan haru....Na'uzubillah.

This entry was posted on 15 April 2008 at 10:25 PM . You can follow any responses to this entry through the comments feed .

0 comments

Post a Comment