Pulau Pinang Pulau Mutiara - Chapter 1  

Posted by zizane62

Lama dah aku berehat dari tulis-menulis ni. Dengan sedikit kudrat minat menulis yang terbatas ni, bolehla jugak nak share sekerat dua pengalaman awal dah nak hampir sebulan berhijrah ke negeri orang ni. Tapi masih berkecamuk nak tulis yang mana satu. Al-maklumlah, bab2 nak susun plot cerita ni memang tiada ilmu di dada. Semoga Allah berikanku ilham dalam menyampaikan sesuatu yang bermanfaat.



Pulau Pinang begitulah nama diberi, juga dikenali sebagai Pulau Mutiara. Tapi so far aku tak jumpa pulak Mutiara ni. Mungkin ada kat mana2 kot tapi aku je yang belum jumpa. Takpalah, nanti2 aku boleh carik. Balik kepada cerita di negeri orang ni. Mula2 dpt tahu nak transfer ke sini, tertanya2 pulak boleh ke aku buat? Yalah kalau nak dikatakan keperluan sampai nak perlu pindah, Alhamdulillah kalau di hometown dah serba cukup bagi akulah. Bagi orang lain tak tau pulak. Rumah dah ada, kereta, motosikal, anak, bini, kawan2. Bolehlah dikatakan berada dalam zon selesa...Alhamdulillah..

Jadi, aku betulkan niat hijrah ini kerana Allah. Memang dalam apa2pun yang kita buat niat kerana Allah, barulah berkat. Jadi aku sahut cabaran kerana meyakini Allah lah yang Maha Mengetahui hikmah penghijrahan ini. Dalam suasana nak hari raya, aku pulak bawak family berhijrah. Nak dipendekkan cerita, penghijrahan pun bermula...

Masa nak take-off

Bestnyer nait belon...hehe







Adek mesti pegang tangan abang, gugok kelak

Adek dah 'kepak' gilak tok
Bukan main seronok lagi Umar & Aisya dapat naik 'belon'. Selama ni hanya setakat 'babai belon' dari rumah. Pada hari penerbangan tak sangka pulak hajat tercapai. Mungkin pada mereka Bagai Bulan Jatuh ke Riba...hmmmm. Isteri pulak tak boleh nak 'aktif' sangat memandangkan yang dalam perut pun nak mintak perhatian jugak. Jadilah aku Usain Bolt mengejar anak2 yang serba aktif. Pantang lihat space besar sikit mulalah adegan kejar-mengejar.

Gaya pecutan Bolt - Gaya yang aku gunakan nak kejar Umar & Aisya
Bolt - Die Hard Fan of Manchester United
Lebih kurang pukul 11.30 pagi 5 Ogos 2012, kami semua selamat touch-down di airport Penang. Bagi aku, Umar & Aisya, Ahlan Wasahlan Wa Marhaban Bikum Ila Penang. Orang rumah dah pernah sampai sebelum ni, jadi Selamat Datang Lagi sekali. Kali ni terus bermastautin di sinilah pulak..

Insya-Allah, dalam Chapter 2 bolehlah aku sambung kesah nak carik rumah sewa, bukak puasa dan sebagainya. Semoga diberi Allah kekuatan dan keistiqamahan...

This entry was posted on 28 August 2012 at 12:43 PM . You can follow any responses to this entry through the comments feed .

0 comments

Post a Comment