Tentang Siswazah Muda ABIM (SISMA) Sarawak  

Posted by zizane62

Assalamua'laikum Wrh Wbt..


Ramai yang mula tertanya-tanya apa itu SISMA? Apa objektif SISMA dan peranannya dalam gerakan dakwah di Sarawak.


Berikut adalah petikan ucapan saya semasa melancarkan SISMA Sarawak pada 4 Februari 2012 yang lepas. Semoga menjawab apa yang terbuku.


Wallahua'lam.


‎"Dengan menerapkan 5 budaya ABIM, 1. Menghayati Budaya Ilmu 2. Menghayati Amalan Kerohaniaan 3. Menghayati Amal Syura & Amal Jama'iy 4. Memahami & melibatkan diri dalam isu semasa 5. Menghayati Ruh jihad Fi Sabilillah, ABIM Sarawak melalui Biro Tugas-tugas Khas (Regenerasi) melancarkan penubuhan Siswazah Muda ABIM (SISMA) sebagai platform untuk anak2 muda berkongsi idea, ilmu & tenaga seterusnya bersama2 Abim Sarawak untuk menzahirkannya dalam bentuk program tarbiyyah dan dakwah kepada masyarakat.

SISMA akan berdiri seiring bersama2 ABIM Sarawak dan merupakan elemen pelengkap kepada rantaian2 dakwah ABIM Sarawak seperti Akademi Bestari Muda (ABM), Persatuan Kebajikan Pelajar Islam Sarawak (PERKEPIS) & Wadah Pencerdasan Umat (WADAH).

Inilah yang dimaksudkan dalam firman Allah dalam Surah As-Soff ayat 4, "Sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berperang untuk membela agamaNya dalam barisan yang teratur rapi, seolah-olah mereka sebuah bangunan yang tersusun kukuh".

Dengan hadirnya 'the missing puzzle" dalam mata rantai ini, kita berdoa agar ABIM Sarawak akan lebih bersemangat, bertenaga & konsisten untuk mengadakan program-program berbentuk keilmuan, kerohaniaan & latihan."



Berikut adalah petikan ucapan saya semasa melancarkan SISMA Sarawak pada 4 Februari 2012 yang lepas. Semoga menjawab apa yang terbuku.






Gambar di atas bersama orang kuat SISMA, Saudara Hasif (kiri) dan Saudara Afiq Asyraf. Tahniah! Anda dan barisan pelaksana telah memberikan yang terbaik dengan penganjuran program yang lepas.










Liputan media program Wacana Anak Muda yang dianjurkan SISMA (dalam Bahasa Malaysia & Bahasa Inggeris). Sungguh, kita perlu perbanyakkan wacana sebegini di masa akan datang.

This entry was posted on 07 February 2012 at 11:42 AM . You can follow any responses to this entry through the comments feed .

0 comments

Post a Comment