Perkhidmatan Pra Audit ANGKASA  

Posted by zizane62 in

Semalam genaplah 2 bulan aku bertugas sebagai Pegawai Pra Audit di ANGKASA Sarawak. Berbanding dengan pekerjaan-pekerjaan sebelumnya, pengalaman kali ini jauh bezanya kerana bidang tugasku memerlukan aku merantau ke seluruh ceruk tanah Bumi Kenyalang untuk memberikan khidmat nasihat pengurusan perakaunan kepada koperasi ahli ANGKASA.

(Gambar atas: Bersama Penolong Pegawai dari kanan Puan Kasmarita Kaseh dan Puan Arliza Rosli)

Dalam tempoh ini, bermacam-macam tempat telah aku pergi dan banyak lagi tempat-tempat yang perlu aku pergi. Tempat yang telah aku pergi termasuklah Serian, Sri Aman, Sarikei, Paloh, Tanjung Manis, Rajang dan Sibu. Minggu hadapan aku perlu ke Mukah dan pada awal bulan Januari kelak perjalananku akan diteruskan ke Ba'kelalan.

(Gambar atas: Bot ekspres ke Paloh bergerak jam 12.00 tengahari mengambil masa 3 jam 30 minit dari bandar Sarikei. Perjalanan dari Paloh ke Sarikei pula pukul 4 pagi)

Perkhidmatan Pra Audit yang disediakan oleh ANGKASA adalah KHIDMAT PERCUMA kepada koperasi-koperasi yang menjadi ahli ANGKASA. Koperasi yang menjadi ingin menjadi ahli ANGKASA hanya perlu membayar yuran RM100. Pra Audit membantu pihak koperasi ahli menyediakan rekod perakaunan dengan betul dan lengkap (sehingga ke Penyata Akhir Kewangan) sebelum akaun tersebut diserahkan kepada pihak juruaudit untuk diaudit. Selagi ada koperasi ahli yang memerlukan khidmat ini walau di mana pun lokasinya, Unit Pra Audit akan ditugaskan ke sana dan pihak koperasi tidak dikenakan sebarang bayaran, semuanya percuma.

(Gambar atas: Kawan-kawanku dari kiri Hj Bujang (67 tahun) dan Cikgu Haji Yusof (76 tahun), koperator yang banyak membantu semasa di Sarikei. Walaupun berusia tapi jiwa berkoperator masih muda!)

Alhamdulillah, walaupun agak letih melalui perjalanan demi perjalanan, suasana baru ini mendorongku untuk mengenali dengan lebih dekat bumi Sarawak dan masyarakatnya yang berbeza bahasa, budaya dan kepercayaan.


(Gambar atas: Bersama Ahli Lembaga Koperasi Wanita Rajang di Pelabuhan Tanjung Manis)

This entry was posted on 07 December 2008 at 4:20 AM and is filed under . You can follow any responses to this entry through the comments feed .

0 comments

Post a Comment