Menjiwai Semangat Korban Dalam Harakah  

Posted by zizane62 in

Alhamdulillah kita telah melalui satu lagi hari besar dalam kalendar umat Islam, Hari Raya Korban atau Hari Raya Aidil Adha. Tidak perlu dihuraikan dengan lebih lanjut tentang peristiwa besar yang berlaku tetapi marilah kita bersama-sama menjiwai hikmah di sebalik peristiwa besar itu.


Saya ingin melihat dalam konteks yang lebih kecil iaitu apabila kita mengaitkan semangat korban ini dalam gerakan kita. Masih banyak kekurangan dan kelemahan yang perlu diperbaiki dan ditegur dalam menghayati budaya korban dalam gerakan. Apalah gunanya kita menghadiri usrah beribu-ribu kali sekiranya semangat, ruh dan isi usrah itu gagal kita terjemahkan dalam bentuk perlaksanaan.

Seringkali di dalam usrah kita mendengar para naqib @ naqibah mengingatkan tentang pentingnya kita bekerjasama dalam menyelesaikan sesuatu masalah. Memahami bahawa dengan kerjasama dan pengorbananlah yang dapat memberikan kita kekuatan.


Saya ambil satu contoh mudah berdasarkan kepada pemerhatian dan PENGALAMAN yang tidak dapat dijual beli. Apabila menaiki sebuah kereta ke sesuatu tempat (mungkin nak ke usrah atau ke tempat program dan sebagainya), penumpang biasanya akan buat 'dek' bila nak isi minyak atau buat-buat tak tahu bila sampai 'part' minyak. Yang dia tahu, ada orang ambil dan hantar balik. Dah lah kawan (driver) tak bekerja (student jugak) dan sengkek, keta penuh 4-5 orang. Orang yang diambil pulak tinggal merata-rata tempat. Kalau kawan dah bekerja @ anak orang kaya @ dia sendiri memang kaya lainlah ceritanya.

Jadi di mana semangat pengorbanan di sini? Kan elok kalau setiap kali kita menumpang, kita faham-fahamlah, buat 'collection' RM2 seorang ke, kalau ada 5 tubuh dalam keta kan dah RM10. Lepas duit minyak. Kalau sebulan baru RM8. Kalau semua buat tak tahu, kawan kita yang 'drive' tu kena 'spend' RM40 sebulan. Itulah yang menyebabkan sesetengah kawan-kawan kita ni merungut dan ada yang dah tinggalkan kita.

Dan kita pun tak boleh nak salahkan mereka dengan mempersoalkan di mana semangat pengorbanan mereka. Yang kita pulak bagaimana? Nak tumpang tapi semua nak 'free'. Tak aci lah macam tu. Kawan kita pulak dah 'korban'kan kereta dan ego untuk jadi driver.

Satu lagi bila kita dah agak senior dalam gerakan ni, kita kena pandai cari inisiatif lain. Taklah sepanjang masa nak bergantung pada orang tu saja. Dalam gerakan ni, kita nak belajar supaya jadi lebih dewasa. Kalau ingin didodoikan macam bayi, baik balik rumah tido.

Saya fikir mungkin perkara ini perlu diberi penekanan yang lebih, baik dalam ABIM, PERKEPIS ataupun ABM sendiri. Sebab ini melibatkan soal pembentukan tarbiyah. Apabila semua punya rasa pengorbanan yang tinggi, semua perkara akan jadi mudah. Teringat pulak lagu dalam rancangan kanak-kanak Wonderpet yang berbunyi 'kami tak besar dan kami tak kuat bila bekerjasama semua jadi mudah'.


Semoga perkara ini tidak dipandang sebelah mata kerana banyak jiwa yang telah ter'korban' disebabkan perkara 'kecil' ini. Dan semoga kita semua mangambil manfaat bersama dalam melalui jalan dakwah yang berliku-liku ini.

This entry was posted on 11 December 2008 at 10:19 AM and is filed under . You can follow any responses to this entry through the comments feed .

3 comments

Anonymous  

KALAU NAK BEKORBAN, JANGAN BERKIRA LAA. DAH.. NAK BAGI TUMPANG KE TAK, JANGAN MENGUNGKIT.

2:18 PM
Anonymous  

Didoakan semoga Semmy Vallu mendapat hidayah agar lebih cepat memahami tarbiyyah dalam gerakan Islam.

10:32 AM

Apa khabar, cantik kata - kata ktk di dalam artikel ktk ya......

3:39 PM

Post a Comment